Bakfiets e-bike veilig naar school Bergamont

Cargofietsen zijn booming

Vorig jaar zijn in ons land bijna 10.000 cargofietsen verkocht. Dat blijkt uit cijfers van Traxio, de federatie van de autosector en aanverwante sectoren. Dat is bijna 800% meer ten opzicht van vorig jaar; exclusief de longtails tellen we een vervijfvoudiging. “Dat is enerzijds te verklaren door een inhaalbeweging vanwege productieproblemen tijdens de voorbije coronajaren”, zegt woordvoerder Filip Rylant van Traxio. “Anderzijds merken we dat de vraag blijft stijgen. Vooral in stedelijk gebied zijn er mensen die de auto hebben verkocht en de bakfiets als alternatief hebben genomen.”

Minstens even sterk groeit de populariteit van de bakfiets in het bedrijfsleven. ‘Steden zijn almaar minder tolerant voor auto’s en camions. In Antwerpen mogen mensen die er niet wonen vanaf volgend jaar niet meer op de openbare weg parkeren in het oude centrum. Bedrijven zoeken pragmatische oplossingen voor die problemen en dat is vaak een cargofiets’, zegt Traxio-woordvoerder Filip Rylant.

Regionale cijfers heeft Traxio niet, maar bakfietsen zijn volgens Rylant vooral populair in stedelijk gebied, zoals in Gent en in Antwerpen. Toch is er ook groeiende interesse in de rand van de steden. “Bakfietsen zijn in opgang, en dat zal nog wel even duren.”

Fietsvergoeding en fietsleasing naar het werk

Ook fors meer e-bikes

Overigens doen niet alleen bakfietsen het goed. Na een lichte daling in 2021, door leveringsproblemen, is de Belgische fietsmarkt in 2022 met 19 procent gegroeid tot 695.871 exemplaren. Ook de e-bike is een grote winnaar. Daarvan zijn er 328.080 verkocht, een stijging met 45 procent. Ook de mechanische fietsen stegen, maar slechts met 2,6 procent tot 367.791. “Daardoor zien we een belangrijke marktverschuiving : het aandeel e-bikes groeide immers tot bijna de helft (47,2 procent)”, zegt Filip Rylant.

Steeds duurdere fietsen

De elektrische fietsen werden vooral in de fietswinkels verkocht, waar het aandeel van de e-bikes nu 53 procent bedraagt. Die fietswinkels zagen hun marktaandeel overigens sterk groeien tot 64,3 procent. Bij de elektrische fietsen worden er steeds meer aangedreven door naafversnellingen, ten nadele van de derailleur. Dat past overigens in de trend van steeds duurdere fietsen. Ook de elektrisch ondersteunde sportieve fietsen groeien aan sneltempo, net als de cargo bikes en longtails alsook de plooifietsen.

Alternatief voor de auto

Bij Hello Vélo is het steeds mogelijk je wagen in te ruilen voor een bakfiets. Door onze nauwe band met autogarages kunnen wij een correcte prijs bieden en laten wij alles transparant, vlot en veilig verlopen. Spreek ons hier gerust over aan.

Fietsvergoeding en fietsleasing naar het werk

Terug