Heeft u nog vragen? Contacteer ons dan gerust.
Met maat van de fiets wordt de framemaat bedoelt oftewel de afstand tussen de trapas en zadelbuis van de fiets. Kortgezicht is dit de hoogte van de fiets.
Aan de hand van onderstaande tabel kan je ongeveer zien welke framehoogte het beste bij jou past aan de hand van je lichaamslengte.
46 | 149-166 | 54 | 166-184 |
47 | 151-168 | 55 | 168-186 |
48 | 154-171 | 56 | 171-189 |
49 | 157-174 | 57 | 174-192 |
50 | 159-176 | 58 | 176-194 |
51 | 160-177 | 59 | 178-196 |
52 | 162-179 | 60 | 180-198 |
53 | 164-182 | 61 | 183-202 |
62 | 185-204 |
De meest geschikte fietsmaat kan je ook altijd aan de hand van je binnenbeenlengte berekenen.
Als je je benen ongeveer 15cm uiteen zet en je meet de afstand tussen kruishoogte in cm, kan dan je dit getal vermenigvuldigen met 0.68 en is de uitkomst hiervan ook een indicatie voor een juiste framemaat.
Doch bepaal je volgens het beste je maat, door de fiets in kwestie te testen. Elke fiets heeft een unieke zithouding waardoor een framemaat een goede richtlijn is, maar je moet je hier niet op vastpinnen. De meest geschikte fiets voor jou is eentje waar je je veilig op voelt en elke keer met veel plezier op springt.
Dit is vaak de meest gestelde vraag over e-bikes: ‘hoever kan je met zo’n batterij nu eigenlijk rijden.’
Alleen kan hier geen eenzijdig antwoord op gegevens worden. Het bereik van je batterij wordt beïnvloed door Batterijgrootte, motorsterkte, verschillende zaken eigen aan de fiets, en omgevingsfactoren zullen inspelen op hoever je met een volle accu geraakt.
Factoren die het bereik van je fiets beïnvloeden zijn bijvoorbeeld de luchtdruk in je banden, het gewicht waarmee de fiets belast wordt (fietszakken, kinderstoeltje,…), of je je schakel-en ondersteuningsapparaat ten volle gebruikt,… Als we het hebben over omgevingsfactoren zijn tegenwind en bergop fietsen de grootste slurpers van batterij. Ook vaak starten en stoppen (rode lichten) of een slecht aangelegde weg zorgen ervoor dat je accu sneller leeggeraakt.
Gelukkig kan je op elke Shimano en Bosch Display kijken hoever je ongeveer nog geraakt per ondersteuningsstand. Op deze manier kan je goed inschatten of je nog thuis geraakt met ondersteuning van je motor.
Enkel op een Speed-pedelec is een helm verplicht. Op een elektrische fiets met ondersteuning tot 25 km/u is het niet verplicht, maar we dit natuurlijk wel om je eigen veiligheid te vergroten in het verkeer. De helmen geschikt voor de speed-pedelec hebben ook een speciaal keurmerk nodig, namelijk EN1078.
Bij ons in de winkel hebben wij modellen van Abus die het Europese keurmerk hebben en geschikt zijn voor elektrische fietsen tot 45 km/u.
Wij bekijken elke reparatie als een apart gegeven. Wij proberen iedereen te helpen, maar geven natuurlijk voorrang aan onze eigen klanten. Herstellingen aan elektrische onderdelen van Bosch en Shimano zijn voor ons geen probleem, herstellingen aan andere merken van elektrische fietsondersteuning zullen wij niet behandelen. Daarvoor kan u best contact opnemen met de winkel waar u de fiets heeft aangekocht.
Elke E-bike binnen ons assortiment heeft de mogelijkheid om zijn batterij op te laden zonder de batterij uit de fiets te hoeven nemen. Via een laadpoort in het frame/bagagedrager kan je rechtstreeks de oplader aansluiten en je fiets zorgeloos opladen. Wanneer de batterij volledig opgeladen is zal deze zichzelf afsluiten zodat er geen brandgevaar of extra slijtage kan optreden.
Toch zijn er enkele momenten wanneer het aangeraden is je batterij uit de fiets te halen. Als eerste is het belangrijk om je batterij mee naar binnen te nemen als plaats waar de fiets staat kouder is dan 5 graden Celsius. Dit is vooral om extreme ontlading en condensvorming tegen te gaan.
Ook wanneer je je e-bike op een fietsendrager vervoert bij vochtig weer is het sterk aangeraden je batterij van de fiets te halen en een zeil te gebruiken over de fiets. De gevormde nevelmist achter de wagen is namelijk zo dun dat deze overal tussen kruipt.
Beide kan je moeilijk vergelijken met elkaar, zowel de riem als de ketting hebben elks hun sterke en zwakke punten.
Als eerste is een Riem (zo goed als) onderhoudsvrij, daar waar je een ketting regelmatig moet invetten komt er bij een riem geen likje vet aan te pas. Gedaan met zwarte vingers en vuile broeken dus. Wanneer een riem wat vuil is, hoef je deze enkel met wat water proper te maken en deze kan er opnieuw weer tegen. Toch heeft een vuile riem geen effect op de vermogensoverdracht tijdens het rijden. Een vuile, versleten ketting is minder soepel en zal dus ook ervoor zorgen voor minder rendement.
Daarnaast gaat een Riem tot 4 keer langer mee dan een gewone fietsketting. Daarbij komt dat tijdens de levensduur van een riem, deze nooit zijn spanning verliest en dus niet moet bijgesteld worden.
Een laatste groot voordeel van de riem is dat deze een stuk minder weegt dan een ketting (75gram tegenover ongeveer 250gram) en ook geruisloos is, tegenover een krakende en piepende ketting.
Maar er zijn ook punten die in het voordeel spreken van den traditionele ketting natuurlijk.
Zo is de ketting te gebruiken bij elke vorm van schakelsystemen , daar waar de riem enkel van toepassing is bij interne versnellingsapparaten. Ook zijn niet alle frame geschikt voor een riemaandrijving aangezien deze in 1 stuk bestaat, terwijl een ketting uit schakels bestaat die je kan losmaken.
Als laatste is er natuurlijk ook de prijs. Bij aankoop zal riemaandrijving een stuk duurder zijn dan de ketting gezien de kwaliteit en het materiaal. Op termijn zal een ketting wel meer kosten met zich meebrengen.